Hvor lang tid kan fisken holde sig?
Fersk fisk | Fersk fisk kan holde sig 3 dage fra pakkedatoen. Dvs. du har modtagelsesdagen og til og med næste aften af anvende fisken i. Bruger du ikke fisken samme aften, skal du tage den ud af plastposen og skylle den i koldt vand. Vend en lille tallerken på hovedet i bunden af en skål, så væden kan dræne fra. Kom fisken heri og tildæk skålen. Placer skålen på køl ved maks. 5 gr. C. indtil du skal anvende fisken. Lige inden anvendelsen skylles fisken igen. Hvis du vil fryse den ferske fisk, skyller du også fisken og kommer den i fryseegnet emballage (laver flade pakker, så er den hurtigere at tø op i køleskabet natten over), og holdbarheden er ca. 3 måneder på frost. Du kan også, hvis du har plads til det, sætte kassen med is i køleskabet, men bemærk, du skal stadig skylle fisken og den skal ud af de tætte plastposer, men på denne måde er temperaturen under 2 gr. C. (så længe der stadig er smeltende is i kassen) og det forlænger holdbarheden en del mere. |
Røget fisk | Røget fisk kan holde sig i ubrudt vakuum-emballage i ca. 14 dage i køleskab (maks. 5 gr. C), hvis andet ikke er angivet på pakken. Efter åbning er holdbarheden ca. 3-4 dage i køleskab. Du kan også fryse den røgede fisk i originalemballagen eller anden fryseegnet emballage i ca. 3 måneder. |
Frosne varer | Vi sender nogle få frosne varer ud (dette er tydeligt skrevet på produktsiden). Du skal regne med, de kan tø op under forsendelsen, og gør de det, har de en holdbarhed som fersk fisk (se ovenfor). Frosne varer, der er optøet, bør ikke genindfryses. Du kan godt tilberede fisken og så fryse den. Er fisken ikke optøet under forsendelsen, kan du fryse videre på den i max. 3 måneder. |
Øvrige varer | Ved øvrige varer fremgår holdbarheden af emballagen. Ved f.eks. THY-Sild og rejer, er det vigtigt, at der benyttes et rent redskab, hver gang der tages produkter op af lagen, og at produkter ikke lægges tilbage i bøtten igen. |
Bemærk, kan du opbevare ned til 0 gr. C., så kan du opbevare fisken lidt længere tid, end angivet ovenfor.
Når vi sender, og der ligger smeltende is omkring fisken, så er temperaturen altid under 2 grader C., og det er en optimal temperatur, men det er vigtigt, at fisken bliver pakket ud af sin plastik-pose, for der skal – ved fersk fisk – ilt til, for at opbevaringen er optimal.
Hvorimod røget fisk, skal blive i sin tætte pose for at kunne holde sig længe.
Hvor leverer I ud?
Vi leverer til hele det brofaste Danmark.
Vi kan desværre ikke pt. tilbyde levering til ikke-brofaste øer, som f.esk. Bornholm og Samsø mv., men forhør nærmere, hvis du bor på en ø, hvor det er muligt at sætte kassen i afskibningshavnen på fastlandet.
Hvilke dage leverer I ud?
Vi leverer ud Tirsdag, Onsdag, Torsdag og Fredag mellem kl. 8.00 og 18.00 (vi afsender dagen før leveringsdagen).
Da det er frisk fisk, vi opkøber til dig, skal du give os en eller 2 morgener til at købe fisken på fiskeauktionen, men bestiller du i god tid, er du meget velkommen til skrive en ønsket leveringsdag på din ordre.
Se mere under salgs- og leveringsbetingelser.
Kan jeg også få leveret på min arbejdsplads?
Ja, det kan du sagtens. Se vores salgs- og leveringsbetingelser.
Hvordan betaler jeg?
Se allernederst på siden for logoer for alle de betalingsmuligheder, vi tilbyder. Det fremgår naturligvis også på bestillingssiden.
Har du problemer med 2-faktorgodkendelse (nyt lovkrav, der gælder alle netbutikker fra januar 2021), så er det muligt at bruge MobilePay.
Hvor er fisken fanget?
Den er oftest fanget af små kystbåde, som fisker miljøskånsomt her i Vesterhavet. Læs meget mere under Hvor kommer fisken fra?.
Er der ben i fisken?
Vi skærer så mange fileter som muligt helt benfri, så se i venstre menu, der er der en kategori til alt benfrit.
Nogle fisk er det ikke muligt at skære helt fri for ben, og en del kunder ønsker fisk med ben i, fordi ben også er med til at afgive smag til fiskekødet under tilberedningen.
Vær også opmærksom på, at selvom vi skærer alle fileter i hånden, og selvom vi nøje ser efter ben, så kan vi ikke garantere 100% for, at der ikke undtagelsesvis kan være et enkelt ben i en ellers benfri filet.
Hvad gør jeg ved termokassen, når den er tømt?
Vi ved, der er nogle, der genbruger den til at opbevare ting frostfrit i om vinteren.
Nogle bruger den til spirekasse/kasse til grøntsager og blomster. Da den er utrolig stærk, kan den også genbruges til pakker, hvis du f.eks. skal sende en gave, eller lignende.
Har du ikke brug for den slags, bortskaffer du den bare sammen med dagrenovationen, eller afleverer den på genbrugspladsen (hvor de modtager flamingo/EPS/polystyren).
Det blå absorbent, der også ligger i kassen til at suge smeltevand fra isen, er fødevaregodkendt, så den kan også bare bortskaffes sammen med dagrenovationen.
Kassen virker stor, og mange tænker da også på, om den ikke forurener meget, men løfter du den, vil du mærke, at den næsten ingenting vejer, og den består da også af 98% luft. Og det er da også pga. alle lufthullerne, at kassen ikke bare må vaskes og genanvendes til fødevarer, da man ikke kan få den rengjort i hullerne.
Men, hvis du bortskaffer den til forbrændingsanlægget, bliver den kun til ren kuldioxid og vand, og dens brandværdi er i øvrigt den samme som for den tilsvarende mængde olie. Læs evt. mere på Sundolitts hjemmeside.
Jeg har tilmeldt mig nyhedsmail, men modtager ikke nogen?
En mulig årsag er, at vi ikke udsender nyhedsmail så ofte.
Vi skriver ca. et par gange om måneden, men vi udsender kun, når der er noget nyt at skrive om, og der kan derfor nemt gå mellem fra ca. 8 dage og op til nogle måneder mellem hver nyhedsmail, men du er altid velkommen til at kontakte os, og spørge om du er tilmeldt.
En anden mulig årsag er, at du er kommet til at opgive en forkert mailadresse.
Vi får hver gang en del retur, som vi ikke kan aflevere, fordi mailadressen ikke kan findes, eller fordi mailboksen er fuld eller lignende.
Når det er sket nogle gange, slettes adressen automatisk i systemet, men så skal du blot tilmelde dig igen.
En 3. mulighed er, at vores nyhedsmail bliver “fanget” i et spamfilter eller “uønsket e-mail” eller noget lignende.
Sælger I også til restauranter, kantiner og storkøkkener?
Ja, hvis du er professionel storforbruger af fisk, må du ringe og tale med os, da vi også er godkendte til en gros salg af specialiteter, og vi kan også sende elektroniske fakturaer til institutioner med EAN-nummer, som køber større mængder.
Hvad med sæsonvarer, som f.eks. fersk torskerogn og stenbiderrogn m.v.?
Vi udbyder også nogle af sæsonvarerne, når der er så stabile forsyninger af dem, at vi er rimeligt sikre på at kunne få dem på fiskeauktionen hver dag.
Bemærk, at sæsonen for fisk fra Nordsøen kan være lidt anderledes end f.eks. fra de indre danske farvande og Østersøen.
Bemærk, også her, at vi bevidst generelt har valgt ikke at føre fisk fra Østersøen, pga. forureningsrisikoen. Så hvis du vil have besked om, hvilke ting, der er i sæson, så må du tilmelde dig vores nyhedsmail til højre i bunden af siden.
Næringsindhold i fisk
Vil du vide, noget om indholdet af fedtstoffer m.v i fisk, så klik her for at se et skema med energi, fedtsyrer, vitaminer og mineraler i fisk.